Sorting
Source
Katalog zbiorów
(3)
Form of Work
Książki
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Status
unknown
(2)
available
(1)
Branch
Wypożyczalnia Bojszowy
(1)
Czytelnia Filii Bojszowy Nowe
(2)
Author
Galewicz Włodzimierz
(1)
Kant Immanuel (1724-1804)
(1)
Rak Piotr
(1)
Tomasz z Akwinu (św. ; 1225-1274)
(1)
Vauchez Andre
(1)
Wartenberg Mścisław (1868-1938)
(1)
Year
2020 - 2025
(1)
2000 - 2009
(2)
Time Period of Creation
2001-
(1)
Country
Poland
(3)
Language
Polish
(3)
Subject
Antyklerykalizm
(1)
Filozofia
(1)
Filozofia chrześcijańska
(1)
Herezje
(1)
Inkwizycja
(1)
Kościół katolicki
(1)
Szczęście
(1)
Średniowiecze
(1)
Subject: time
1001-1100
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
301-400
(1)
401-500
(1)
501-600
(1)
601-700
(1)
701-800
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Subject: place
Europa
(1)
Genre/Form
Studium przypadku (case study)
(1)
Domain
Historia
(1)
Religia i duchowość
(1)
3 results Filter
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia Filii Bojszowy Nowe
Brak informacji o dostępności: sygn. 17 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia Filii Bojszowy Nowe
Brak informacji o dostępności: sygn. 27 (1 egz.)
Book
In basket
Herezje około roku tysięcznego dotyczą jedynie ograniczonej liczby osób, należących do elity kulturalnej i społecznej. Dwa wieki później są już silnymi ruchami kontestatorskimi, podważającymi wpływy duchowieństwa katolickiego. Od nadreńskich obszarów Niemiec po środkowe Włochy i przez Langwedocję po północną Hiszpanię: liczne regiony chrześcijańskiej Europy są wówczas „przeżarte zgnilizną” – by posłużyć się słownictwem zaczerpniętym z ówczesnych tekstów papieskich – różnych form herezji. Mowa o katarach, waldensach, patarenach… Są niczym wyzwanie rzucone papiestwu, które potępia ich jako heretyków i zwalcza przy pomocy inkwizycji i zakonów żebraczych (dominikanów i franciszkanów). W XIV i XV stuleciu oskarżenia o herezję padają coraz częściej i są kierowane przeciw wszystkim, którzy okazują nieposłuszeństwo Kościołowi bądź sprzeciwiają się jego władzy. Krąg spraw objętych ściganiem nieustannie się rozszerza, za heretyków uważa się nawet osoby publiczne piętnujące nadużycia duchowieństwa i tendencje autorytarne hierarchii kościelnej. Zdjęcie z „heretyków” odium wywrotowości, a też oczyszczenie ich historii z wszelkich tajemnic i spisków powoduje, że otrzymujemy bardziej wyważony obraz epoki. Zadanie to wydaje się jednak trudne, bowiem przeważająca liczba tekstów, które mówią nam o ruchach dysydenckich, została stworzona przez członków Kościoła, a więc instytucji karzącej i stygmatyzującej, wzmacniającej nie tylko samą siebie, ale – jak uważali jej przedstawiciele – przede wszystkim wiarę i porządek społeczny. Zbiór studiów ukazuje całą złożoność herezji w średniowiecznej Europie. Vauchez wykazuje się niezwykłą wręcz ostrożnością w badaniach, próbując opisać zjawisko a nie je oceniać, a tym bardziej wartościować. Zwraca uwagę także na obie strony: przegranych i zwycięzców, dzięki czemu zyskujemy studium wyważone i nieidące w kierunku bezmyślnego potępienia inkwizycji czy jej apologii. (fragment Wstępu Michała J. Baranowskiego) Obraz zmagań heretyków z władzą kościelną i świecką w krajach Europy Zachodniej w średniowieczu, a także ich prześladowania, skłania do konkluzji dotyczącej sytuacji na obszarze Rzeczypospolitej. Co prawda teza o Rzeczypospolitej jako „państwie bez stosów” profesora Janusza Tazbira, odnosi się do XVI i XVII wieku, jednak w średniowieczu na ziemiach polskich nie dochodziło do prześladowań i pogromów na taką skalę jak na Zachodzie Europy. Analogia jest uzasadniona ponieważ migracje innowierców na tereny polskie odbywały się już za czasów Kazimierza Wielkiego. Prześladowani Żydzi, heretycy, a później protestanci (arianie) znaleźli w Rzeczypospolitej szlacheckiej spokojną i bezpieczną przystań, na kilka stuleci. Stosunki społeczne opierające się na życzliwości i spolegliwości wobec inaczej myślących i wierzących oraz obowiązujące prawo sprzyjały osiedlaniu się uciekinierów i ich integracji. Wydanie książki oprócz walorów czysto poznawczych, dydaktycznych i naukowych pozwala także na wysuniecie pośrednio wniosków dotyczących historii tolerancji w I Rzeczypospolitej. (Od wydawcy)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Bojszowy
There are copies available to loan: sygn. 27 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again